선박해양공학

해양연, 속력시운전 해석 전산 프로그램 발표

도운거사 2009. 7. 31. 16:39

IMO에서의 EEDI 검증을 위한 ISO 15016 속력시운전 해석 지침에 따른

속력시운전 해석 전산 프로그램 발표

- 해양(연), IMO 59차 해양환경보호위원회에서 -

 

 

앞으로는 전 세계에서 새로 건조되는 선박에 대한 속력시운전 검증에 우리나라에서 개발한 프로그램이 사용될 전망이다.

 

한국해양연구원(원장 강정극) 해양시스템안전연구소 김은찬 박사는 지난 7월 15일 영국 런던에서 열린 국제해사기구(IMO; International Maritime Organization)의 59차 해양환경보호위원회(MEPC; Marine Environment Protection Committee) 회의에서 “EEDI 검증을 위한 ISO 15016 속력시운전 해석 지침에 따른 속력시운전 해석 전산 프로그램”이라는 제목으로 발표를 하여, 많은 관심과 큰 호응을 받았다.

 

속력시운전 해석 프로그램은 현재 IMO에서 제정중인 온실가스 협약의 에너지 효율 설계 인덱스(EEDI; Energy Efficiency Design Index)의 검증을 위한 중요한 기술 요인의 하나가 될 것으로 예상되고 있다. ISO 15016 국제표준은 EEDI의 속력시운전 검증 방법으로 채택된 방법이다.

 

      ISO 15016 : 2002 Ships and marine technology – Guidelines for

                       the assessment of Speed and power performance

                       by analysis of speed trial data

 

한국해양연구원 김은찬 박사 연구팀이 세계 최초로 개발한 속력시운전 해석 전산 프로그램인 ST10은 ISO 15016 국제표준을 수용하고, 여기에다 몇 가지 해석법을 추가하여 여러 가지 속력시운전 상태를 종합적으로 검증하는 세계 유일의 프로그램이다. 이 프로그램은 WINDOWS 에서 GUI 환경을 구현함은 물론, 선체운동, 반사파, 바람, 조타, 표류, 수온, 염도, 배수량 차이, 선체 및 프로펠러 거칠기, 천수 효과 등 각종 해석법을 종합적으로 포함하고 있다. 이 전산 프로그램은 세계 최대의 조선해양기술발표회인 프라즈(PRADS ; Practical Design of Ships and Other Floating Structures) 2001년 제8차 컨퍼런스에서 발표된 바 있으며, 현재 국내 주요 조선소에서 폭넓게 사용되고 있다.

 

한국해양연구원은 이 프로그램을 EEDI의 선속 검증의 목적으로 IMO 회원국들에게 공개할 예정이며, 향후 EEDI 검증을 위한 표준 프로그램으로 채택이 되면 전 세계에서 새로 건조되는 선박은 이 전산 프로그램을 이용하여 검증을 받게 된다.

 

 

발표자료는 첨부한 파일을 참조하세요.

ISO 15016 Computer Program for EEDI Verification.zip

 

 

 

Presentation on Computer Programme of Speed Trial Analysis Complying with the ISO 15016 Speed Trial Analysis Guidelines for EEDI Verification at IMO

 

 

Dr. Eun-Chan Kim of Korea Ocean Research and Development Institute (KORDI) had presentation as the title of "Computer Programme of Speed Trial Analysis Complying with the ISO 15016 Speed Trial Analysis Guidelines for EEDI" at 59th MEPC (Marine Environment Protection Committee) of IMO in July 2009.

 

The speed trial analysis programme shall be one of important technical issues to verification of the EEDI (Energy Efficiency Design Index) of Greenhouse Gas Convention which is developing now at IMO. The ISO 15016 Standard was selected as a verification method for the EEDI at 59th MEPC. This is:

ISO 15016 : 2002 Ships and marine technology – Guidelines for

                    the assessment of Speed and power performance

                    by analysis of speed trial data

 

The computer programme ST10 was developed by KORDI in compliance with the ISO 15016 and supplemented by few methods to consider all influences under the speed trial condition. The programme was developed to implement the graphic user interface in a WINDOWS environment. Also, various analysis methods for resistance increase due to ship motion, wave diffraction, wind, steering, drifting, water temperature and salt content, deviation of displacement, hull and propeller surface roughness, and shallow water effects are contained in the programme. This computer programme was published at the 8th International Symposium on Practical Design of Ships and Other Floating Structures (PRADS) in August 2001. The programme is presently in wide use by major shipyards in the Republic of Korea

 

This speed trial analysis programme ST10 shall be considered as the standard programme at IMO because this programme is unique in the world at present. And this programme would be open to member states of IMO for the purpose of speed verification of the EEDI.

ISO 15016 Computer Program for EEDI Verification.zip
2.31MB